A important issue.

Hej där!

Sitter hemma, äntligen slipper jag plugga och det känns så himlaaaa skönt! Var och tittade på present till min pojkvän idag, tror det blir en klocka, har hittat en otroligt snygg och tror det blir den och en parfym. Får se nu vad mamma & pappa ska köpa till honom, en snygg höst kofta kanske? Låter lockande.

Sitter och tittar på Oprah, är så fascinerad av henne. Älskar hennes program då hon tar upp viktiga ämnen i samhället. Just nu går det ett program om barn som blir mobbade, och just i detta fall unga pojkar som blir mobbade. Det handlar om tre pojkar som blivit mobbade, utskrattade, retade och misshandlade i skolan utav eleverna. Då de inte hittade någon utväg gav dessa små pojkar upp, de gav upp sitt liv och begick självmord. Förstå att barn blir så pass trakasserade att de tillslut inte orkar hålla ut och ger upp hoppet.
Detta är fruktansvärt, så himla dåligt och så himla korrupt. Jag kan inte riktigt förstå detta. Jag skyller på dålig uppfostran av dessa mobbare och självklart ligger skulden på skolan. Som lärare måste man helt enkelt vara mer uppmärksam på dessa saker. Jag har själv varit mobbad utav en kille som gick i min klass då jag endast var sju år gammal.
Jag förstår vad dessa små pojkar har gått igenom, jag lyckades bättre än dessa pojkar, jag lyckades tillslut säga ifrån och turen var på min sida att jag hade otroligt bra klasskamrater som stod vid min sida och sa ifrån. Tillslut, efter tre år utav mobbande fick jag nog och sa ifrån, jag var rädd för honom, rädd för att höra orden som "åk tillbaka till ditt land du tillhör inte här" eller "du är så ful och tjock, och dina bröst är trekantiga" sådana ord tar på en ung flicka som fortfarande inte har en riktig identitet och inte utvecklats. Jag gav ifrån, jag kanske använde mig utav onödvändiga åtgärder, men jag visste inte vad jag skulle ta mig till. Jag slog till honom när han närmade sig, och sprang sedan hem. Efter den dagen slutade han upp med det. Jag hade den turen.

Men dessa små pojkar som inte vet vad de ska göra måste få hjälp, utav skolan och andra kamrater. För dessa mobbare känner på sig vilken liten människa som kan vara deras nästa offer. Därför måste vi alla människor oavsett ålder, kön, identitet och bakgrund hjälpa varandra. Vi måste få ett stopp på detta mobbande! Är det värt att bara vända ryggen till och låta barn bli psykiskt misshandlade på detta sätt?

Så nästa gång, säg ifrån om ni ser något sådant, och ni som blir mobbade, försök att vända er till någon eller säg ifrån. Stoppa detta!

/M

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0